top of page
Acusticat

Repte S02: Noves metodologies educatives d'acústica ambiental

Actualizado: 2 jun 2022

Gestionat per: Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona

Coordinació: Eva Rodríguez-Valdés i Navarro

Servei de Prevenció i Control de la Contaminació Acústica i Lumínica Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic

Secretaria d’Acció Climàtica

c/ Provença, 204 | 08036 Barcelona | Tel. 93 444 51 83


Abstract:

L’educació ambiental entesa com un procés d’aprenentatge i capacitació per passar a l’acció, i com una eina de les administracions públiques al servei de la gestió ambiental, és un àmbit de treball fonamental per abordar el coneixement de l’acústica ambiental.


La sessió es centrarà en fer un repàs a diversos projectes educatius que impulsen les administracions organitzadores. I com a exemple s’exposarà un projecte d’aprenentatge servei sobre prevenció de la contaminació acústica en equipaments públics, i els resultats de la primera acció pilot desenvolupada.


PONÈNCIES PRESENTADES:

Visions sobre l'educació ambiental. Enric Coll. Diputació de Barcelona.

Estudi i conscienciació sobre com la qualitat de l'entorn afecta a la nostra salut. Projecte ApS coproduït. Lídia Barceló. AMB. Ana Villena. Siboc Projectes.


Millorem la qualitat acústica als equipaments públics. Guia d’aprenentatge i servei.

Sara Batet. Diputació de Barcelona

Eva Rodríguez-Valdés. Generalitat de Catalunya

Presentació de la prova pilot d’Aprenentatge i Servei a l’Institut Públic Torrent de les Bruixes de Santa Coloma de Gramenet, amb el Centre d'Atenció Primària - CAP Llatí. Alumnes de l’IES.




Descripció:

L’educació ambiental entesa com un procés d’aprenentatge i capacitació per passar a l’acció, i com una eina de les administracions públiques al servei de la gestió ambiental, és un àmbit de treball fonamental per abordar el coneixement de l’acústica ambiental.


Podem classificar els projecte educatius per tal d’abordar l’acústica ambiental en diverses visions o aproximacions:


- L’aprenentatge i reconeixement dels sons i sorolls utilitzant l’entorn (urbà i natural) com a aula, amb experiències com les passejades d’escolta, els paisatges sonors,...

- La interpretació de l’acústica com una problemàtica complexa i sistèmica, amb relacions amb la mobilitat, els hàbits dins i fora l‘aula... a través d’exposicions, tallers, xerrades...

- La identificació dels problemes associats amb activitats que vinculen la salut i el soroll.

- La gestió i propostes de solució d’aquests problemes per part de les administracions. En aquesta aproximació massa sovint amb missatges només centrats en la conscienciació i la comunicació, sense aprofundir prou en els continguts educatius.

- I finalment, els projectes educatius transformadors que impliquen la participació directe de l’alumnat i la seva acció. És en aquesta darrera visió on noves metodologies educatives poden incorporar l’acústica ambiental.


La sessió s'ha centrat en fer un repàs a diversos projectes que tenen en compte aquestes visions per part de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.


I com a exemple concret de la darrera aproximació educativa, s'ha exposat el projecte d’aprenentatge servei dissenyat conjuntament entre l’Oficina Tècnica d’Educació i Promoció Ambiental de la Diputació de Barcelona i el Servei de Prevenció i Control de la Contaminació acústica i Lumínica de la Generalitat de Catalunya, que han elaborat una guia d’aprenentatge i servei sobre prevenció de la contaminació acústica en equipaments públics, i els resultats de la primera acció pilot desenvolupada.


L'aprenentatge servei (ApS) és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l'entorn amb l'objectiu de millorar-lo.



Etiquetes: educació ambiental, sons, sorolls, aprenentatge servei

269 visualizaciones0 comentarios

Comentários


bottom of page