Gestionat per: Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona
Coordinació: Xavier Sanyer Matias, Cap del Servei de Mobilitat
ATM de Barcelona xsanyer@atm.cat
La implementació de Zones de Baixes Emissions a les principals ciutats resulta també una oportunitat per aplicar actuacions de reducció de l’impacte acústic del trànsit en aquests àmbits urbans. La llei estatal 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, estableix la necessitat d’implementar Zones de Baixes Emissions (ZBE) a totes les ciutats majors de 50.000 habitants. Així mateix, en la tercera cimera catalana per la qualitat de l’aire es va determinar que totes les poblacions de més de 20.000 habitants hagin d’implementar una ZBE abans de finalitzar l’any 2025.
La implementació d’una ZBE a una ciutat suposa l’aplicació de mesures de restricció a la circulació del parc més contaminant (des del punt de vista dels contaminants locals: partícules, òxids de nitrogen) a tota o a una part del nucli urbà. Segons l’àmbit de la ZBE i el tipus de restricció l’impacte sobre el parc mòbil circulant serà major o menor.
Durant aquest procés, resulta més o menys previsible l’impacte sobre la qualitat de l’aire que suposarà aquesta actuació (els vehicles sense etiqueta presenten emissions molt superiors de contaminants locals respecte als més nous). En canvi, avaluar la incidència que tindrà aquesta actuació sobre la qualitat acústica de les ciutats presenta moltes més incerteses. Així la reducció d’una font de soroll lineal i continua no eximeix que n’apareguin d’altres les quals poden ser més difícils de mesurar i de predir. A la vegada, la renovació del parc mòbil no necessàriament pot comportar una reducció rellevant en les emissions acústiques. En tot cas, es pot aprofitar la posada en funcionament d’una ZBE per implantar zones tranquil·les acústiques.
En aquest repte, reflexionarem sobre aquest aspecte amb un municipi que està treballant en la futura implementació d’una ZBE (Granollers) i amb un àmbit metropolità (Àrea Metropolitana de Barcelona) en el qual la implementació de la ZBE ja porta amb més d’un any i mig de vida.
PONÈNCIES PRESENTADES:
Avaluació del soroll en les ZBE. Xavier Sanyer Matias, Cap del Servei de Mobilitat. ATM de Barcelona
Millores en la qualitat de l’aire i millores acústiques per a garantir el dret a la salut dels ciutadans. El cas de Granollers. Marta Chillida. Tècnica de medi ambient. Ajuntament de Granollers
Els reptes acústics en la implantació de ZBE
Jordi Jové Palou. Tècnic de Mobilitat Sostenible. Àrea Metropolitana de Barcelona
Etiquetes: Zones de Baixes Emissions / soroll de trànsit / mètodes de càlcul
Comments