Subtítol: Una escolta social dels sons que ens envolten. Gestionat per: Grup Exploracions de l’Entorn Sonor Coordinació: Pedro Montesinos Blasco (G.E.E.S.) perete.montesinos@gmail.com // exploracionesentornosonoro@gmail.com
Abstract: El decés, el passat 14 d’agost, del compositor, pedagog i investigador canadenc, Raymon Murray Schafer, demana aprofundir en les seues aportacions al davant del World Listening Project.
Descripció:
Raymon Murray Schafer sempre quedarà vinculat de manera directa e indirectament al estudis de l’acústica i el so. Ecologia Acústica (Acoustic Ecology), Paisatge Sonor (Soundscape), Disseny Acústic, entorns d’alta i baixa fidelitat (low-fi, hi-fi environements), Comunitat Acústica (Acoustic Community, Barry Truax), Passejada d’Escolta (Soundwalk, H. Westerkamp) són expressions que existeixen perquè el World Listening Project, que va dirigir entre finals dels 60’ i principis dels 70 a la Universitat Simon Fraise de Vacouver, va començar a fer-los servir per definir una disciplina, un objecte d’anàlisi i una pràctica: la de l’escolta i l’enregistrament de camp; com una eina innovadora i rica en significacions e implicacions de tots tipus.
Una nova disciplina i un nou objecte d’observació que col·loca a les persones com actors principals d’uns sistemes en els quals participem de manera quotidiana sentint (no sempre escoltant) i generant sons molt diversos que determinen les relacions entre les persones i amb l’entorn. I d’aquesta manera a través del sons, podem anar del plaer a la malaltia, en funció tant d’aspectes objectius com subjectius, personals i col·lectius, circumstancial o rituals, teixim un conjunt de relacions socials de natura acústica que deixa un rastre -en impressions, en la memòria i en enregistraments sonors - que pot alimentar investigacions tant el l’àmbit de la psicologia, la medicina, la sociologia, la comunicació, l’antropologia, com també en els àmbits polítics i artístics.
Amb tot, les investigacions desenvolupades per aquest grup amb R.M. Schafer a davant, també ha estat objecte de crítiques, fonamentalment pels seus plantejaments envers la tecnologia i la espiritualitat, així com d’altres més conceptuals, des de l’art sonor o la filosofia. Tot i les crítiques, algunes encertades,
PONÈNCIES PRESENTADES:
Una aproximació des de la Comunicació. Pedro Montesinos
Arnau Horta
La influencia a l’arquitectura. (Els hereus del soundscape som nosaltres)
Francesc Daumal i Domènech, Dr Arq, Catedràtic Emèrit ETSAB (UPC). Consultor Acústic
Etiquetes: Ecologia Acústica, R. Murray Schafer, Paisatge Sonor, Disseny Acústic, Escolta.
Comentarios