Gestionat per: GrausTIC
Coordinació: Robert Barti GrausTIC rbarti@graustic.cat
Queda poc més d’una dècada per deixar de fabricar motors de combustió interna, segons els recents acords del COP26. S’espera que la reducció del nivell sonor als carrers de les ciutats es reduirà notablement. No obstant, la Directiva Europea 2017/1576, estableix que tots els vehicles elèctrics han de emetre so per ser detectats, a velocitats inferiors als 30 Km/h. Els canvis obren diversos interrogants.
Continguts destacats
El transport elèctric suposa una millora notable en alguns aspectes respecte l’actual basat en
combustibles fòssils. A nivell acústic, el motor elèctric proporciona una reducció del nivell sonor emès notable.
No obstant, el soroll radiat pels neumàtics es mantindrà igual, degut a que les seves dimensions seran similars per poder controlar el vehicle, que presenta un increment del seu pes de l’ordre del 40%.
La reducció de soroll es situarà entre els 3-4 dBA, tot i que la sensació sonora que percebran les persones serà molt notable, especialment a les cruïlles. Amb bateries més lleugeres la reducció del nivell de soroll podria arribar als 8-9 dBA, amb unes seccions de neumàtics optimitzades per una circulació sostenible.
El sistema AVAS, suposarà una creixent cacofonia de sons a les ciutat, al que serà difícil d’acostumar-se. Aquest sistema permet a més el “branded-content” dels fabricants de vehicles, amb el qual poden diferenciar el so artificial generat per un vehicle elèctric.
Conclusions
Les presentacions dels ponents van ser molt amenes i van propiciar el debat entre els assistents.
Es comenta lo interessant de la idea del “branded-content” per diferenciar marques de vehicles.
S’apunta també que si la reducció final es de 3-4 dBA, pot ser “no val la pena”, i que l’única solució per reduir el soroll de trànsit en ciutat, es la restricció de la circulació. Es comenta que, tot i el baix nivell de reducció en dBA, la percepció serà molt positiva. Es fa també incís en l’absència de generació de partícules per la combustió de combustibles fòssils. Finalment s’explica que la pila de combustible (hidrògen) ofereix un rendiment apreciablement inferior al sistema de bateries.
PONÈNCIES PRESENTADES:
LA ELECTRIFICACIÓ DEL TRANSPORT, MOTOR DE CANVI DEL PAISATGE SONOR URBÀ.
Robert Barti Domingo GrausTIC rbarti@graustic.cat
SOROLL MÍNIM EN VEHICLES, NORMATIVA VIGENT
Xavier Montané Clos Applus-IDIADA
Angel Suárez González SEAT
Etiquetes: Electrificació, AVAS, silenci, so, paisatge sonor.
Comentarios