Subtítol: Barreres acústiques o altres alternatives tecnològiques, Si o No? Gestionat per: Telecos.cat Coordinació: Salvador Ramon, director Telecos.cat director@telecos.cat
Abstract: El tren travessa moltes poblacions i el soroll que provoca és un greu problema per als seus veïns. Davant d’aqueta situació, es plantegen diverses solucions tecnològiques. Hi ha alcaldes i alcaldesses que no volen veure els seus municipis tallats pel mig amb barreres que treuen la vista i el llum als edificis més propers. Però no tot s’acaba amb les barreres acústiques, hi ha altres solucions.
Caldrà valorar però, les diferents casuístiques de cada emplaçament i així poder dictaminar la millor solució per cada cas. Per tant, la reducció de la contaminació acústica, provocada pel pas del tren en zones habitades, és un de les demandes que han d’atendre els municipis afectats.
Continguts destacats
La reducció de la contaminació acústica, provocada pel pas del tren en zones habitades, és un de les demandes que han d’atendre els municipis afectats. Diferents reaccions davant de les diverses solucions que s’hi plantegen. Des de les típiques pantalles d’aïllament acústic a d’altres solucions, més enginyoses, que mitiguen l’impacte sonor del trens alhora que l’impacte visual de les pantalles.
Diverses solucions proposades: pantalles acústiques, soterrament, millora de rodes i frens, eliminació de juntes, control de la rugositat, canvis en la superestructura i l’aïllament dels habitatges.
Aquesta diversitat de solucions tècniques enriqueix el debat per oferir, als polítics que han de prendre les decisions, noves vies de solucions. L'objectiu és el de millorar la integració mediambiental de les infraestructures ferroviàries i, en definitiva, la qualitat de vida dels ciutadans en reduir l'impacte acústic derivat de la circulació de trens.
Conclusions
• Les pantalles acústiques presenten en general una bona relació efctivitat/cost
• La seva aplicació en entorns urbans queda limitada pel seu impacte visual i requeriments d’espai
• Les pantalles acústiques de baixa alçada són especialment aplicables al cas del ferrocarril urbà al poder-se situar prop de la font sonora i sembla que poden presentar una atenuació similar al de les pantalles tradicionals amb un impacte visual reduït i amb un cost d’instal.lació potencialment menor
• Els esmorteïdors de carril presenten una efectivitat reduïda però raonablement contrastada i pot ser un bon complement a les pantalles acústiques de baixa alçada
• La rugositat és una variable molt influent però cal recolzar-se en un model que ajudi a la presa de decisions
PONÈNCIES PRESENTADES:
Presentació de la sessió, a càrrec de l’Enginyer de Telecomunicació Carles Sabater, responsable de serveis professionals del Col·lectiu d’Enginyers de Telecomunicació de Catalunya (Telecos.cat).
Moderador: Enric Grosche, Enginyer de Telecomunicació, Soci Director de Grosche Associats SL. Enginyeria i Consultoria Acústica i membre de Telecos.cat. Presentarà la problemàtica i anirà introduint als diferents ponents. Tot seguit dirigirà el debat i en treurà les conclusions.
Situació actual en que es troben els afectats, a càrrec de Joan Antón Jiménez, vicepresident de l'Associació de Càmpings de la Costa Daurada i Terres de l'Ebre.
Entrebancs que impedeixen executar projectes d’instal·lació de les proteccions acústiques, a càrrec d'Ignasi Grau, enginyera agrònom de l’empresa IGREMAP
Noves solucions tecnològiques, a càrrec del Dr. Jordi Romeu, investigador del Laboratori d’Enginyeria Acústica de l’UPC.
Etiquetes: Barreres acústiques, sorolls, trens, veïns
Comments