Subtítol: Mètode Daumal/Westerkamp
Gestionat per: ETSAB (UPC BarcelonaTeach) G.E.E.S. (Grup d’Exploracions de l’Entorn Sonor)
Coordinació:
Francesc Daumal i Domènech, ETSAB (UPC BarcelonaTeach),
francesc.daumal@upc.edu
Pedro Montesinos Blasco, GEES.
perete.montesinos@gmail.com // exploracionesentornosonoro@gmail.com
Abstract L’escolta cega és l’eina que millor ajuda a percebre i entendre, en tota la seva dimensió, l’espai i el paisatge sonor. Així, una passejada d’escolta seguint el mètode Daumal i el text de H. Westerkamp “Soundwalk”, proposa una experiència que revela tot un mon invisible al nostre voltant. A qui va dirigit?: A tots els públics.
Descripció El mètode Daumal d’itinerari d’escolta cega es fa en grups de tres persones amb funcions diferents: el guia o pigall, el cec i el notari o auditor. El primer, seguint les decisions del segon, l’ajuda a caminar de forma segura i dirigeix l’escolta llegint al llarg de la passejada fragments de “Soundwalk” (H.Westerkamp). El notari pren notes (lloc, moment, so, comentaris) de les reflexions i impressions que expressa el cec en el seu recorregut. Cada participant ha d’experimentar les tres funcions (30-40 min.) per entendre millor diferents aspectes de l’escolta. Total 90-120 min.
Aquest mètode consisteix a observar quins sons es presenten en el paisatge sonor d’un espai concret com a agradables i quins com a molestos i, en general, com podem adjectivar els sons i paisatges sonors. També ofereix la possibilitat de valorar quins sons capten la nostra atenció, si són característics i dignes de perdurar en el temps, així com d’avaluar si es poden considerar Patrimoni Cultural Immaterial Sonor. Igualment, permet comprovar com el soroll del trànsit i de les obres emmascaren altres sons de la ciutat. En els espais arquitectònics, tant exteriors com interiors, la morfologia, la distribució dels elements, així com els materials i acabats, caracteritzen i determinen el comportament dels sons que es generen en aquell espai i l’imprimeixen un caràcter propi que es percep molt millor quan escoltem l’arquitectura. Els sons omplen cada racó dels espais, suaus, senyorials i nobles en els entorns més calmats; o més forts, estridents i redundats en els més saturats. El text de H. Westerkamp “Soundwalk” reforça aquesta percepció de la dimensió sonora dels espais, assenyalant un camí que part dels sons propis (respiració, passes, et.), els de l’entorn proper, fins als més llunyans. Aquests sons es poden escoltar de manera aïllada o en conjunt, com si es tractés d’una composició musical. També es poden imaginar d’altres sons i paisatges sonors possibles o impossibles. Etiquetes: Escolta Activa, Itinerari Sonor, Mètode Daumal, Soundwalk, Paisatge Sonor.
Necessitats: Cal portar una vena, antifaç o tela per tapar-se els ulls, estris per prendre notes i calçat còmode.
Comments